Tulin
uskoon kaksitoista vuotta sitten, ja sen myötä elämässäni kaikki muuttui.
Kuulin sanoman, jonka mukaan ihminen uskoon tultuaan saa Jumalalta kaikki
syntinsä (pahat tekonsa, puheensa, ajatuksensa ja asenteensa yms. ja jne.) anteeksi.
Ja näinhän se on. Sen lisäksi, että kuulin tuon sanoman ihmisiltä, löysin saman
viestin myös Raamatusta, ja vieläpä armon koskettama omatuntokin sen vakuutti
todeksi. Enkä sitten suotta alkanut märehtimään menneitä virheitäni, vaikka
niitä vuosien aikana oli vähintään riittävästi tullut tehtyäkin.
Mieleeni
muistuu sieltä uuden elämän alkuviikoilta tilanne, jossa eräs uskovainen nainen
tuli kysymään minulta, miten voin olla niin onnellisen oloinen, kun olen tehnyt
niin paljon pahaa elämässäni. Hieman hölmistyneenä vastasin, etteivät ne asiat
onnellisuuteeni enää vaikuttaneet, sillä olin saanut ne kaikki Jumalalta
anteeksi. Nainen totesi, että luulisi niiden nyt silti vaivaavan mieltä, ja
ettei kai niitä nyt heti voi unohtaa. En kyllä ymmärtänyt.
Synnintunto
ennen uskoontuloa oli suuri, mutta uskoontulon mukanaan tuoma armontunto oli
vielä suurempi. Se oli itse asiassa niin suuri, etten heti täysin ymmärtänyt
sitä, etten suinkaan ollut kaikkia syntejäni saanutkaan anteeksi sillä
siunatulla hetkellä, kun polvistuin Jumalan edessä Keravan Helluntaiseurakunnan
toimistossa. Luit oikein.
En saanut kaikkia syntejäni
anteeksi, kun tulin uskoon. Et muuten välttämättä sinäkään.
Edesmenneen
Tony Halmeen elämänkertakirjan nimi on ”Jumala armahtaa – minä en”. Tuossa
äkkiseltään uhoavassa lauseessa on kuitenkin varsin syvällinen ja inhimillinen
totuus. Vaikka Jumala armahtaa ja antaa anteeksi kaikki rikkomukset sillä
hetkellä, kun ihminen niitä Jeesuksen ristintyöhön vedoten Häneltä pyytää
anteeksi, niin niistä kärsineet tai ärsyyntyneet kanssamatkaajat todennäköisesti
eivät niin tee.
Etten
suotta vie kenenkään yöunia, niin väännän vielä rautalangasta:
Kun olet tullut uskoon, olet saanut
kaikki syntisi Jumalalta anteeksi.
Tämä
voi jonkun yöunet viedäkin, mutta joskus on hyvä valvoa öitä tärkeitä asioita
miettien:
Kun olet tullut uskoon, et ole
automaattisesti saanut kaikkia syntejäsi anteeksi toisilta ihmisiltä.
Reilu
kuukausi uskoontuloni jälkeen lähdin joulunviettoon lapsuudenkotiini siunatulle
Pohojammaalle. Samalla reissulla kerroin perheelleni tulleeni uskoon, ja
saaneeni kaiken anteeksi. Äiti heitti lohen käsistään kesken ruuanlaiton
huutaessaan hallelujaa. Isä reagoi – miten sen sanoisi – hieman maltillisemmin.
Mutta tuli itsekin uskoon hyvin pian tuon tapahtuman jälkeen. Muun perheen
välittömät reaktiot eivät olleet aivan yhtä myönteiset. Enkä tullut juuri edes
ajatelleeksi, että jotain muutakin varmaan olisi sanottava. Taisi olla vasta
seuraava joulu, kun ohimennen tulin sanoneeksi, että: ”Jos muuten on vielä
jotain anteeksipyydettävää, niin anteeksi kaikki”. Paino sanalla JOS. Joitain
aikoja myöhemmin, jonkin menneisyyteeni liittyneen ja itseeni kohdistuneen tunteenpurkauksen
jälkeen vielä auliisti toistin tuon ylimalkaisen lauseeni. Kelpaahan sitä sitten
ohimennen jossitella, kun on omalla toiminnallaan pilannut niin suoraan kuin
välillisestikin suuren osan toisten ihmisten elämästä, ja jättänyt jäljet,
jotka eivät täysin parane ehkä koskaan. Tai ainakaan tehdyt asiat eivät muutu
tekemättömiksi. Onneksi nykyään asiat ovat niin hyvin kuin ne kokonaisuuden huomioon
ottaen voivat olla – ja paremminkin.
Noin
vuosi oman uskoontuloni jälkeen lehdet uutisoivat entisen rikollispomon, Lauri
Johanssonin uskoontulosta. Tai lähinnä siitä, miten tämä sen jälkeen oli
tunnustanut kaksi selvittämätöntä murhaa. Eräs vanha kaverini tarttui tähän, ja
kysyi, olinko itse tunnustanut ja sovittanut kaikki rikokseni lain edessä. No
en ollut. Kaveri sanoi, ettei hän uskoisi uskoontuloni aitouteen, ellen tekisi
listaa selvittämättömiksi jääneistä rikoksistani ja marssisi poliisilaitokselle
niitä tunnustamaan. Paha paikka. Summailin äkkiä, että valtaosa rikoksistani
oli silloin jo vanhentunut. Ja muutenkin elämäntyylini oli ollut sellaista,
etten olisi osannut nimetä rikosten uhreja, enkä kertoa tarkkoja
tapahtumapaikkoja, saati ajankohtia. Enkä ylipäätään muistanut, mitä kaikkea
olin matkan varrella tullut tehneeksi. Pyysin kaveria auttamaan miestä mäessä,
ja kirjoittamaan ylös kaikki tietämänsä rötökset, joihin olin syyllistynyt.
Sanoin, että voisimme mennä yhdessä poliisin puheille, ja hän voisi puolestani
kertoa, mitä kaikkea olin tehnyt, ja lupasin sitten tunnustaa kaiken hänen
kertomansa. Se reissu jäi yllättäen sitten tekemättä. Ihmishenkiä kontollani ei
sentään onneksi ollutkaan. Nykyään tapaan rikokseni tunnustaa jo siinä
vaiheessa, kun ylinopeussakkoja tienpäällä kirjoitellaan. Ja sovitan
rikkomukseni maksamalla sakkoni. Turhan pienestä niitä kyllä nykyään
kirjoitetaan.
Armontunnon
valtaaman ihmisen voi olla joskus hieman vaikea ymmärtää, että hänen
tekemillään teoilla voi olla kauaskantoiset seuraukset siitä huolimatta, että
ne on Jumalan edessä saatu anteeksi. Osa seurauksista vaikuttaa omaan elämään,
osa jonkun toisen. Siis siinä tapauksessa, että joskus on sattunut itseään tai
jotain toista ihmistä vastaan isommin rikkomaan. Minä olen.
Kouluaikoina
kiusasin – voisi sanoa jopa ”rääkkäsin” – vuosia erästä poikaa. Muistan
nauttineeni siitä, kun tajusin tämän pelkäävän minua. Tuota pelkoa – ja samalla
omaa nautintoani – tulin ruokkineeksi aivan turhan paljon. Niin vaan tuon pojan
– samalla kuin monta muutakin – unohdin ensin vanhan elämän syövereissä ja
sittemmin uuden elämän autuaan ihanuuden keskellä. Asiat muistuivat mieleeni
vasta eräänä isänpäivänä, kun olimme vaimoni ja vanhempieni kanssa
juhlalounaalla eräässä ravintolassa. Poika, jota olin kouluvuosina vainonnut,
asteli – toki aikuiseksi kasvaneena miehenä – omien vanhempiensa kanssa
samaiseen ravintolaan. Muistot tulvivat sisimpääni ryminällä, ja ymmärsin
välittömästi, että minun olisi tehtävä se, mitä tehtävissä oli. Pyydettävä
anteeksi. Astellessani miehen luo, tämä kavahti taaksepäin pelästyneen
näköisenä. Tajusin, että se, minkä itse olin vuosiksi unohtanut, oli jättänyt
pysyvän jäljen tuon miehen elämään. Kertasin muutamalla lauseella pahat tekoni,
kerroin katuvani niitä, ja pyysin anteeksi. Ja sain. ”Saat kaiken anteeksi”, ja
sitä seurannut kädenpuristus toi samaan aikaan hyvän mielen, mutta muistutti
myös siitä, että tehtyä ei saa tekemättömäksi. Tuo mies ei antanut anteeksi
sillä hetkellä, kun tulin uskoon. Hän antoi anteeksi silloin, kun sitä häneltä
itseltään pyysin. Moni muu ei ole antanut, vaikka olen pyytänyt. Kaikilta en
ole edes pyytänyt. Kaikkia syntejäni en ole vieläkään siis saanut anteeksi –
paitsi Jumalalta.
Synnintunto
on välttämätön etappi matkalla armontuntoon. Synnintunto ei ole mukavaa,
armontunto on mullistavaa. Armontunnon tulisi aina johtaa myös kolmanteen
tuntoon – vastuuntuntoon.
Vaikka
tiedän saaneeni kaiken anteeksi Jumalalta, eikä minun siinä mielessä edelleenkään
tarvitse kärvistellä syyllisyyteni kanssa, kuten vuosia sitten kohtaamani
uskonsisar olisi toivonut, olen kuitenkin vastuussa siitä, miten olen toisia
ihmisiä vastaan rikkonut.
Näiden
vuosien aikana olen paitsi henkilökohtaisessa elämässäni, myös työni puolesta
ihmisten kanssa keskustellessani todennut, että toisinaan joitain ihmisiä
ärsyttää aivan valtavasti, kun uskoon tullut lähimmäinen iloitsee kokemastaan
armosta, ja siitä, että kaikki synnit on pyyhitty pois. Eikä se suinkaan ole
ensisijaisesti kristillisen uskon väheksymistä, kuten me usein haluaisimme
asian selittää. Kyse on siitä, että ihmisen, joka ei ole tullut itse
armahdetuksi Jumalan taholta, on mahdoton käsittää ajatusta siitä, että toisen
uskoontulon myötä menneet asiat pitäisi vain unohtaa. Eikä siinä ole mitään
ihmeellistä. Suuri osa ihmisistä peräänkuuluttaa oikeudenmukaisuutta.
Ihmisille
on syystä tai toisesta muodostunut uskovista käsitys, jonka mukaan ”mitä vaan
voi tehdä, ja millään ei ole mitään väliä, kunhan illalla muistaa pyytää
syntejään anteeksi”. Ikävä sanoa, mutta olemme omalla toiminnallamme joko
suoraan, tai useimmiten varmaan epäsuorasti, antaneet ymmärtää asian olevan
näin.
Armon
kokemisen Jumalan edessä tulisi siis johtaa vastuuntuntoiseen elämään ihmisten
edessä. Emme voi olettaa, saati vaatia, että uskoontulomme pyyhkisi kaikki
syntimme pois muiden ihmisten mielestä. Tällainen asenne saattaa pahimmillaan
ajaa ihmisiä kauemmas Jumalasta, koska se rikkoo heidän käsitystään
oikeudenmukaisuudesta.
Sitä ei tarvitse – eikä saa –
salata, että Jumala antaa varauksetta ja poikkeuksetta anteeksi kenelle vaan,
ja kuinka suuret rikkomukset tahansa, kun ihminen tulee katuen Hänen eteensä.
Viesti
ei kuitenkaan saisi olla se, että voimme sen jälkeen olankohautuksella ohittaa
kaikki ne ihmiset, jotka meidän sanojemme tai tekojemme seurauksena ovat joutuneet
tavalla tai toisella kärsimään. Päinvastoin. Armon tulisi johtaa siihen, että
teemme kaikkemme saadaksemme asiamme selviksi myös ihmisten kanssa. Mitä se
kenenkin kohdalla sitten käytännössä vaatiikaan.
Anteeksiantamus ei koskaan ole
itsestäänselvyys. Siksi sitä ei voi odottaa, saati vaatia keneltäkään. Sitä voi
ainoastaan pyytää.
Minun
on vain elettävä sen tosiasian kanssa, että jotkut ihmiset eivät ehkä koskaan
kykene tai muuten vain tahdo antaa anteeksi tekemiäni rikkomuksia. Silloin voin
onneksi turvata siihen, että loppujen lopuksi vain Jumalalta saatu
anteeksiantamus on elämän ja kuoleman kysymys.
Ja
kuitenkin valtaosa tuntemistani ihmisistä on pohjimmiltaan anteeksiantavaa
tyyppiä – olivat sitten uskossa tai eivät.
Lopuksi
vielä eräs kokemus, joka ei sinänsä edes aiheeseen liity. Tai laitetaan
liittymään. Pääasia, että saan kirjoittaa, kun tässä kerran mieleen tuli.
Pian
Tästä poikki – kirjan ilmestymisen jälkeen minuun otti yhteyttä eräs nuori
mies, jonka olin aikanaan pahoinpidellyt tavallista perusteellisemmin. Sydän
oli jättää muutaman lyönnin lyömättä, kun näin kyseisen henkilön nimen
facebookiin saapuneen yksityisviestin yläpuolella. Arvelin kyseessä olevan
vallan oikeutetun avautumisen vanhan väkivaltajutun tiimoilta, jota en ollut
tältä mieheltä anteeksi pyytänyt, vaikka olin uuden elämän autuudesta varsin
julkisesti iloinnut jo useamman vuoden. Olin väärässä. Mies kertoi elämänsä suunnan
muuttuneen tuon pahoinpitelyn myötä. Hän oli sen jälkeen ymmärtänyt, miten
lähellä oli ollut, etten ollut saanut häntä hengiltä hyvästä yrityksestäni
huolimatta. Tästä oli seurannut johtopäätös, että tietynlaisissa porukoissa
pyöriminen voisi vastaisuudessa koitua kohtalokkaaksi, ja niin tämä
raivokohtaukseni uhri oli toivuttuaan laittanut kaveripiirinsä ja elämäntapansa
uusiksi. Uskokaa tai älkää, niin hän oli aidosti kiitollinen tapahtuneesta.
Häpeillen esitin anteeksipyyntöni vuosia tapahtuneen teon jälkeen. Ja kyllä,
mies sanoi antaneensa anteeksi jo ennen kuin tulin uskoonkaan – koska minun
syntini olikin koitunut hänen parhaakseen.
Niinpä
niin. Kaikkia syntejä ei siis saa anteeksi kun tulee uskoon. Kaikkia ei vuosia
sen jälkeenkään. Ja osan voi saada anteeksi, vaikka ei tulisi uskoonkaan. Siis
ihmisiltä.
Vielä
kerran, ja väärinymmärrysten välttämiseksi:
Kun ihminen tulee uskoon, hän saa
Jumalalta kaikki syntinsä anteeksi!
Jo oli selkeä ja perusteellinen selvitys anteeksiannon todellisuudesta, sekä sen valtavasta armon voimasta! ��
VastaaPoistaKiitos!
Poista